fbpx
תל אביב, IL
אפר 28, 2024
temperature icon 22°C
שמיים בהירים
Humidity Humidity: 73 %
Pressure Pressure: 1011 mb
Wind Wind: 3 mph
Wind Gust Wind Gust: 0 mph
Clouds Clouds: 0%
Visibility Visibility: 0 km
Sunrise Sunrise: 4:57 am
Sunset Sunset: 6:18 pm

מתי נקבל פטור מהיטל השבחה – פינת מומחה עו״ד חן בוארון

ישנם מקרים שבהם למרות שקיימת תוכנית להשבחת קרקע שמעלה את שווי הנדל"ן עליה, בעליהם של נכסי מקרקעין, זכאים בכל זאת לקבל פטור מהיטל השבחה. את חלק מן הפטורים אפשרי לקבל אוטומטית, אך לעיתים צריך לבקש אותם באופן יזום. בשורות הבאות עו"ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק תפרט מי זכאי לפטור מהיטל השבחה, איך מקבלים פטור מהיטל השבחה, האם חל היטל השבחה על תמ"א 38, ומי משלם היטל השבחה בפרויקט פינוי בינוי. שווה לקרוא ולחסוך!

מי זכאי לפטור מהיטל השבחה?

זכאים לקבלת הפטור מתשלום היטל ההשבחה בעלי נכסי מקרקעין העומדים בקריטריונים הבאים:

  • בעלי קרקעות בשכונות שיקום (כפי שהממשלה מגדירה אותן).
  • בעלי קרקעות באזורי שיקום לפי חוק בינוי-פינוי באזורי שיקום (בעלי קרקע בצפת באזור העיר העתיקה, בעלי קרקע בתל אביב בשכונת כפר שלם ובעלי קרקעות בירושלים בשכונת נחלאות).
  • מי שהקרקע שבבעלותם נמצאת באזור המיועד להשבחה בהתאם לצו ממשלתי, ובהסכמתה של העירייה או הרשות המקומית, מתאפשר מתן פטור תשלום היטל ההשבחה לנכסים בו.
  • מוסדות ציבור ללא מטרת רווח, כמו מוסדות חינוך, מוסדות רפואיים, מוסד ספורט, מוסדות תרבות, מוסדות מדעיים, מוסד דתי, ארגוני צדקה, או ארגוני סעד.
  • בעלי המקרקעין שעוברים השבחה זכאים לקבלת סיוע באמצעות תוכנית מטעם משרד השיכון והבינוי (בכפוף לכך שהסיוע הנ"ל הוא עבור בניה / הרחבה של הנכס וששטח הדירה מתאים לתוכנית).
  • בעלי המקרקעין שמיועדים להשבחה מחזיקים בנכס 10 שנים ומעלה – עוד מלפני ביצוע ההשבחה, ושלתוכנית שנערכה עבור הקרקע לפני תוכנית ההשבחה ניתן תוקף לפני שנת 1950.
  • בעלי נכסים שהשבחתם מתבצעת לטובת הוספת שטחי שירות למטרת התאמות נגישות.
  • בעלי מקרקעין שהשבחתם נעשית לצורך שימוש כדרך ציבורית.
  • מי שבבעלותם דירה כאשר ההשבחה מבוצעת לטובת הוספת ממ"ד, בגודל המינימלי הדרוש בלבד (9 מטר רבוע נטו בתוספת הקירות).
  • מי שבבעלותם דירת מגורים שנבנית או מורחבת בשטח כולל בהיקף של לא יותר מ- 140 מ"ר, בתנאי שבעלי הנכס או בן משפחתם צפוי להתגורר בדירה למשך ארבע שנים אחרי שהבניה תסתיים. חשוב לדעת שכל שטח מעבר ל- 140 המ"ר יגרור חיוב בתשלום היטל השבחה בסכום יחסי להיקף הבניה.
  • בעלי מקרקעין שועדת התכנון והבניה המקומית העניקה להם פטור חלקי או מלא מהיטל השבחה, עקב הקלות או היתר לשימוש חורג בנכס בשל מצבו הפיזי.

איך מקבלים פטור מהיטל השבחה?
כאמור, לעיתים פטור מהיטלי השבחה ניתן אוטומטית ובמקרים אחרים – צריך לבקש אותו. תוכלו לברר אם הפטור יינתן לכם אוטומטית על ידי פניה לבירור הנושא בוועדה המקומית. אם נאמר לכם שהפטור מהיטל ההשבחה אינו ניתן באופן אוטומטי במקרה שלכם – יהיה עליכם להגיש בקשה לקבלתו. כדי שבקשתכם תאושר, היא צריכה לכלול התייחסות לעילה שבגינה אתם מבקשים את הפטור, למשל: 

  1. ביצוע השבחה לצורך בניית ממ"ד בדירתכם בגודל מינימום של לא יותר מ- 9 מטר רבוע נטו בתוספת קירות.
  2. בניית או הרחבת דירת מגורים בשטח כולל שלא חורג מ- 140 מטר רבוע.

את הבקשה לקבלת הפטור תצטרכו להגיש לוועדה המקומית באזורכם תוך עד 45 ימים מתאריך קבלת שומת ההיטל, מלבד במקרים שבהם יש נסיבות חריגות שמצדיקות דחייה.

האם חל היטל השבחה על תמ"א 38?
במקרים שבהם ההשבחה קשורה לפרויקט תמ"א 38 המתבצע לצורך חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה, בעלי הנכס זכאים לקבלת פטור חלקי מתשלום היטל ההשבחה. זה אומר שסכום ההיטל יהיה 5% בלבד מהיקף ההשבחה, במקום 50%.

מי משלם היטל השבחה בפרויקט פינוי בינוי?
בדרך כלל, המטרה של פרויקטי פינוי-בינוי היא לאפשר לבעלי הדירות להחליף את דירתם הקיימת בדירה חדשה, ללא צורך להשקיע בכך כספים. מסיבה זו, כאשר חל היטל השבחה על פרויקטי פינוי בינוי, מי שמשלם אותם הוא לרוב היזם בפרויקט.

אם אנחנו רוצים לסכם את זה אז קבלת פטור מהיטל השבחה אפשרית בכפוף לעמידת נכס המקרקעין בתנאים מסוימים, כפי שראינו במאמר זה. במידה ואינכם בטוחים האם אתם זכאים לקבלת פטור מתשלום ההיטל באופן חלקי, מלא או בכלל, או אם אתם נזקקים לסיוע במימוש זכאותכם לפטור, זה הזמן לפנות לסיוע של עו"ד מקרקעין מומלץ ומנוסה.

גם בנושא זה – משרד עו"ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק כאן לשירותכם. פנו אלינו עוד היום וחסכו מעצמכם זמן יקר, טרחה והוצאות בקלות וביעילות. לפרטים נוספים – שלחו הודעה בווטסאפ ואחזור אליכם בהקדם!

שיתוף מאמר

חיפוש

עקבו אחרינו ברשתות

כתבות ממולצות

מעונינים לקבל את כל החדשות החמות והעדכונים בעולם הנדל״ן ישירות אליכם?

השאירו פרטים וקבלו את כל העדכונים הנדל״ן עם החדשות החמות ביותר אליכם לנייד!

*הרשמה למגזין מהווה אישור להצטרף לרשימת התפוצה של משרד עורך דין נדל"ן חן בוארון

כתבות ממולצות

תפריט

איתכם לאורך כל הדרך.

ליווי משפטי מקצועי בקניית / מכירת דירה יכול לחסוך הון.

לשאלות ופרטים נוספים, שלחו לי הודעה בוואטסאפ!

עו''ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק
בואו נדבר על העסקה שלכם