fbpx
תל אביב, IL
מאי 4, 2024
temperature icon 27°C
שמיים בהירים
Humidity Humidity: 32 %
Pressure Pressure: 1011 mb
Wind Wind: 15 mph
Wind Gust Wind Gust: 0 mph
Clouds Clouds: 0%
Visibility Visibility: 0 km
Sunrise Sunrise: 4:51 am
Sunset Sunset: 6:23 pm
קרדיט: פלג אלקלאי

שנת 2024 נפתחה עם בשורה על הורדת הריבית האם זה הזמן לשמוח – טור דעה

עם פתיחת שנת 2024 המשק קיבל בשורה משמחת – הריבית ירדה ב 0.25% וכעת ריבית בנק ישראל עומדת על 4.5% וריבית הפריים על 6%. האם זו באמת בשורה משמעותית? מה ההשפעה על האדם הפרטי, המשק והתחזיות לעתיד? כתבה אופטימית לפתיחת 2024.

האם זו כזו בשורה גדולה?

האמת? כן! הריבית במשק עלתה בתוך פחות משנתיים משיעור אפסי של 0.1% ועד לשיא של 4.75%. התמונה אפילו רחבה יותר, זו הפעם הראשונה מזה יותר משלוש שנים, מאז תקופת הקורונה, שבנק ישראל מוריד את הריבית במשק, אחרי עשר העלאות רצופות ושמירה על שיעור גבוה. אם רוצים להרחיב עוד את נקודת המבט, מאז פברואר 2014 ועד יוני 2022, כמעט עשור, שריבית בנק ישראל הייתה נמוכה מ-1%. כלומר, הריבית הגבוהה נתפסת במשק כאנומליה והוא משווע להורדת הריבית. לכן, אפילו אם ההפחתה הנוכחית איננה מאד משמעותית כשלעצמה, שינוי המגמה הוא בעל משמעות אדירה.

בנוסף, בנק ישראל מאותת שהוא מרוצה מהעמידה ביעד האינפלציה, ועובד למטרה הבאה – עידוד הצמיחה המשק. ההפחתה הזו מגיעה מוקדם יותר מהתחזיות ולפני שהבנק המרכזי האמריקאי סימן בעצמו את המגמה, כך שיש סיבה לאופטימיות.

האם זה הזמן לפתוח שמפניות?

טוב, זה לא. המשמעויות המיידיות עבור האדם הפרטי אינן מרחיקות לכת בשלב הזה. למשל, מבחינת הוזלת ההלוואות, המשמעות של הפחתת הריבית הזו היא הוזלה של 15 ₪ בתשלום החודשי לכל 100,000 ₪ של הלוואה. ואם נתרגם את זה למספרים מעשיים – מי שלווה מיליון שקלים, חווה בשנתיים האחרונות עלייה של כמעט 2,000 שקלים בתשלום החודשי, וירידת הריבית תחסוך לו 150 שקלים בלבד בהחזר.

נכון להיום, גם אחרי הפחתת הריבית, הכסף עדיין יקר באופן יחסי, והפחתת הריבית הזו עוד לא פותחת פתח להלוואות אטרקטיביות או למחזור משכנתאות, אך כמו שאמרנו, המגמה היא חיובית, ולפי דבריו של נגיד בנק ישראל, אין מדובר במהלך חד פעמי אלא במגמה שאנחנו הולכים לראות מתחזקת ונעשית יותר משמעותית בתקופה הקרובה.

משמעויות רחבות על שוק הנדל"ן וענף הבנייה

אנחנו רגילים לחשוב על הריבית במשק מתוך האינטרס האישי וההשפעה הישירה עלינו – עלות המשכנתאות, הריבית על ההלוואות ועוד, אך למעשה, המשמעות של הריביות הגבוהות הייתה מרחיקת לכת הרבה יותר.

תנועת המטוטלת שהחלה בייקור המשכנתאות, גרמה לכך שהמשקיעים הקטנים בחרו לשבת על הגדר ונכנסנו לתהליך של קיפאון בענף הבנייה.

בנוסף, חשוב לזכור שלא רק רוכשי הדירות ומשקיעי הקצה לוקחים הלוואות, אלא גם היזמים, המשקיעים הגדולים והקבלנים נעזרים בפתרונות מימון שונים במהלך הקמת פרויקטים חדשים של בנייה או בפרויקטים של התחדשות עירונית, וגם הם, כמו כולנו סבלו מהעלות היקרה של הכסף.

כל אלה ביחד גרמו להאטה וקיפאון בענף הבנייה ובשוק הנדל"ן, שתרמו בעצמם להעמקת המשבר הכלכלי והבלימה בצמיחה.

לכן, שינוי המגמה המסתמן עם הורדת הריבית, מסמן גם את ההתעוררות של שוק הנדל"ן וחזרה לשוק של משקיעים, תמורות גבוהות וצמיחה.

קרדיט: פלג אלקלאי
קרדיט: פלג אלקלאי

אז מה עושים עכשיו?

זו השאלה המרכזית. כמו בכל מגמה, גם כאן – מי שיהיה מוכן קודם – ירוויח. במקרה הזה, זו למעשה יריית הפתיחה למשקיעים לחזור לעניינים. להתחיל להתעניין בפרויקטים, לברר היתכנות להלוואות עתידיות, לבסס את מקורות המימון המשניים את ההון העצמי ולהכין את עצמכם לשלב הבא.

בין אם מדובר על השקעות וביסוס נכסים לעתיד ובין אם מדובר על מחזור ההלוואות ויציאה מהמשבר המתמשך.

ואז, כשיגיע היום שבו הריבית תרד מתחת לרף שבו הכסף כבר לא כל כך יקר, ואתם תהיו מוכנים לפני כולם, אז יהיה הזמן לפתוח את השמפניה.

נכתב ע"י שי פרלמן- מנכ”ל ובעלים פרל יעוץ משכנתאות ופתרונות מימון

שיתוף מאמר

חיפוש

עקבו אחרינו ברשתות

כתבות ממולצות

מעונינים לקבל את כל החדשות החמות והעדכונים בעולם הנדל״ן ישירות אליכם?

השאירו פרטים וקבלו את כל העדכונים הנדל״ן עם החדשות החמות ביותר אליכם לנייד!

*הרשמה למגזין מהווה אישור להצטרף לרשימת התפוצה של משרד עורך דין נדל"ן חן בוארון

כתבות ממולצות

תפריט

איתכם לאורך כל הדרך.

ליווי משפטי מקצועי בקניית / מכירת דירה יכול לחסוך הון.

לשאלות ופרטים נוספים, שלחו לי הודעה בוואטסאפ!

עו''ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק
בואו נדבר על העסקה שלכם