fbpx
תל אביב, IL
אפר 28, 2024
temperature icon 21°C
שמיים בהירים
Humidity Humidity: 83 %
Pressure Pressure: 1011 mb
Wind Wind: 6 mph
Wind Gust Wind Gust: 0 mph
Clouds Clouds: 0%
Visibility Visibility: 0 km
Sunrise Sunrise: 4:57 am
Sunset Sunset: 6:18 pm
House model and compass on plan background, Real estate concept.

הזול שעולה ביוקר: שמאות מקוצרת מול שמאות מוקדמת טרום רכישה

אחרי שקבלתם אישור עקרוני למשכנתא וחתמתם על חוזה רכישה, הבנק ידרוש מכם לבצע שמאות על מנת להעריך את שווי הנכס. זאת בכדי לוודא כי אכן שווי הנכס תואם למחיר הרכישה הנקבע בחוזה וכי אין בנכס שום פגם קנייני או תכנוני שיפגע בזכות לקבלת משכנתא. אך שימו לב- סכום המשכנתא יקבע עפ"י הערכת השמאי או על פי חוזה הרכישה – הנמוך מבניהם! 

השמאות שהבנק ידרוש מכם לעשות נקראת שמאות מקוצרת, מכיוון שהינה קצרה יותר משמאות טרום רכישה או שמאות לפי תקן שמאי מס' 19.

היתרון של השמאות המקוצרת הינו מחיר השמאות שלרוב נמוך יותר מאשר שמאות טרום רכישה אך חשוב לציין כי לעיתים חיסכון של כמה מאות שקלים עלול לעלות ביוקר של כמה עשרות או מאות אלפי שקלים ואף איבוד העסקה כולה!

מכיוון שהשלב בו עורכים את השמאות המקוצרת הינו לאחר חתימת חוזה הרכישה ועצם העובדה שהינה מקוצרת חושפת את הקונים לסיכונים בלתי צפויים אשר היו ניתנים לחשיפה על ידי ביצוע שמאות מסוג טרום רכישה.

מבין שלל סיכונים, השכיחים ביותר בשמאות מקוצרת הינם הפחתות לא צפויות ואף פסילת המשכנתא ע"י בנק בעקבות נתונים שחשף שמאי המקרקעין.

הפחתות בשווי הנכס יכולות להיווצר הן מרישום קנייני לא תיקני בנסח הטאבו, במסמכי הבית המשותף, במסמכי חברה משכנת או בכל מסמך משפטי או קנייני אחר והן מחריגות בניה או בעיות תכנוניות שונות אשר הקונים לא היו חשופים אליהן לפני העסקה עליה חתמו.

ישנם מצבים בהם השמאי יקבע פסילת אפשרות לקבלת אשראי כתוצאה מליקויים מסויימים המתגלים בתוצאת השמאות המקוצרת, דבר אשר יגרום להערכת שווי נמוכה משמעותית לעומת חוזה הרכישה החתום.

בנוסף, יש לציין כי על פי דרישות הבנקים, בשמאות מקוצרת אין השמאי נדרש לבדוק התאמה בין תשריטים קנייניים לתשריטי היתר הבניה, דבר היוצר חשיפה מוגברת לסיכון שאכן הרישום אינו תואם לתשריטי היתר.

איך ניתן להפחית חשיפה לסיכונים אלו?

ניתן להפחית סיכונים- על ידי שמאות מוקדמת.

שמאות מוקדמת הינה הליך שנעשה טרם חתימת חוזה הרכישה ומטרתה למנוע חשיפה לשלל סיכונים, לקבל תמונת מצב בנוגע למצב התכנוני והקנייני של הנכס ולקבוע אומדן שווי ראוי לנכס וזאת בכדי להיכנס לעסקה כשכל הפרטים מונחים וגלויים לפנינו.

כאשר שמאי המקרקעין עורך שמאות מוקדמת, הוא בודק את מצבו הקנייני ואת מצבו התכנוני של הנכס ובכך מקטין את החשיפה לסיכון, זאת לעומת מצב בו נחתם חוזה רכישה ורק לאחר מכן תתגלה בעיה כאשר הרוכש ימצא בסיטואציה בה הוא נדרש לשלם קנסות על הפרת חוזה או תיקון הפגמים שנתגלו, דבר שלא ניתן למנוע באמצעות שמאות מקוצרת.

חשוב לציין כי גם נכסים חדשים מסוג דירות סטנדרטיות חשופים לבעיות רישום, בניה שלא כדין וללא היתר, אי התאמה בין היתר בניה לרישומים ועוד שלל מקרים אשר אינם נבדקים בשמאות מקוצרת והיו יכולים להיחשף אילו הייתה נערכת שמאות טרום רכישה לנכס.

יודגש כי ככל ואין בעיה תזרימית למימון העסקה יכול הקונה לבצע שמאות טרום רכישה ללא הערכת שווי, הכוללת רק בדיקות קנייניות ותכנוניות לנכס וזאת טרם חתימה על חוזה הרכישה.

אומנם החיסרון הבולט והיחיד בשמאות טרום רכישה היא עלות שכר טרחה גבוהה יותר לעומת שמאות מקוצרת אך עדיף לכולנו לישון טוב בלילה לפני חתימה על חוזה רכישה "ולהפסיד" כמה מאות שקלים אשר באמצעותם נמנע מהפסד של כמה עשרות או מאות אלפי שקלים ואף איבוד העסקה. 

צפו בראיון המלא של עו״ד חן בוארון עם ניב כרמי שמאי מקרעין בתוכנית הזמן לנדל״ן ברדיו>>

נכתב ע"י ניב כרמי- שמאי מקרקעין.

שיתוף מאמר

חיפוש

עקבו אחרינו ברשתות

כתבות ממולצות

מעונינים לקבל את כל החדשות החמות והעדכונים בעולם הנדל״ן ישירות אליכם?

השאירו פרטים וקבלו את כל העדכונים הנדל״ן עם החדשות החמות ביותר אליכם לנייד!

*הרשמה למגזין מהווה אישור להצטרף לרשימת התפוצה של משרד עורך דין נדל"ן חן בוארון

כתבות ממולצות

תפריט

איתכם לאורך כל הדרך.

ליווי משפטי מקצועי בקניית / מכירת דירה יכול לחסוך הון.

לשאלות ופרטים נוספים, שלחו לי הודעה בוואטסאפ!

עו''ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק
בואו נדבר על העסקה שלכם